Pentingnya Sensus Jemaat Ibadah Kaum Ibu

Kitab Bilangan mempunyai dua gelaran dalam bahasa yang berbeza. Dalam bahasa Ibrani, dan dinamakan "Bar-nidbar" yang bermakna di padang gurun untuk buku ini melaporkan firman TUHAN kepada orang Israel semasa padang gurun Sekeluarnya Mesir (1: 1, yang diambil dari ayat pertama, "The TUHAN berfirman kepada Musa di padang gurun Sinai). Satu lagi tajuk buku ini adalah bersamakristus "Arithmoi" dalam bahasa Yunani (berdasarkan Septuagint, Kitab Ibrani telah diterjemahkan ke dalam bahasa Yunani) yang bermaksud "nombor". Gelaran ini diberikan kandungan udara buku adalah berdasarkan jumlah dalam angka pendaftaran (nombor) suku-suku Israel.


kefahaman teks
Ay. 1 Ia adalah bukti surat itu oleh firman Allah kepada Musa di dalam Kemah Pertemuan, pada 1 2 bulan dalam tahun yang kedua selepas meninggalkan Mesir.
Oleh itu, banci pertama ini berlaku dua tahun selepas orang Israel ada di padang gurun.
Ay. 2-3 diperintahkan TUHAN kepada Musa bersamakristus.org untuk mengira bilangan semua orang Israel menurut kaum-kaum yang ada dalam setiap suku mereka, terutama orang-orang yang dua puluh tahun atau lebih dan bersedia untuk berjuang untuk menjadi pemimpin yang mewakili kaumnya (1: 2). Dari kriteria ini, ia adalah jelas bahawa tujuan pengiraan ini adalah untuk menyediakan pasukan kerana mereka akan berjuang, hampir setiap kawasan yang mereka melintasi untuk kemasukan Israel ke negeri Kanaan, tetapi mereka masih belum mengambil anak negeri.
Ay. 4-16 Of segala suku Israel (untuk sejumlah 12), perlu ada seseorang untuk menemani Musa, setiap pemimpin / kapten (ay. 16). Ay. 5-15 adalah senarai nama-nama mereka yang diwakili oleh suku.
Ay. Bersamakristus.org 17-19 Musa melakukan tepat seperti yang diperintahkan TUHAN, mereka berada di tanah Gurung berkata Sinai.
Ay. 20-21 Dan dari suku Ruben (anak sulung Yakub = Israel), terdapat 46,500 orang lebih 20 tahun dan bersedia untuk berperang.
Ay. Kanak-kanak 22-23 Simeon adalah 59.300 orang
Ay. 24-25 45. Anak-anak Gad ialah 600 orang
Ay. 26-27 Anak-anak Yehuda 74,600 orang

Di samping itu, jumlah semua orang Israel yang berumur 20 atau lebih dan bersedia untuk melawan, terdapat 603.550 orang (1: 44-46). pengiraan ini tidak termasuk suku Lewi kerana Levi dilantik untuk mengawasi Kemah Suci, bukan untuk berperang (1: 47-50). Levi https://bersamakristus.org dikenakan untuk membawa kemah dan semua perabot, kerja tidak boleh dilakukan oleh orang ramai (1: 50-51).

Renungan dan Permohonan
Pengiraan ini jelas bertujuan untuk mengira kuasa (s) untuk memaksa Israel untuk tidak termasuk wanita dan kanak-kanak (sebagai banci penduduk secara umum). Dalam satu tangan, ia adalah mungkin bahawa lelaki berusia lebih 20 tahun yang tidak dapat berjuang untuk itu tidak dikira. Ini bermakna jumlah orang Israel, yang telah meninggalkan Mesir pada masa itu, lebih dari 603.550 orang telah mengambil perhatian ini.
Beliau percaya ia adalah penting kepada Musa (dan Harun) untuk mengukur jumlah tenaga yang mereka perlu berjuang. Oleh itu, yang diperintahkan TUHAN kepada Musa menghitung rakyat untuk rakyat (ay. 3) tidak hanya anggaran, walaupun, mengira hari, ia adalah penggunaan jelas kaedah manual. Bukan itu sahaja, orang perlu diperiksa supaya orang yang boleh dikatakan mampu untuk melawan. Kerja seperti ini adalah sukar untuk mengira kerana ramai orang tidak kurang, apatah lagi mempunyai kriteria mesyuarat tertentu, iaitu usia 20 - laki2 - mampu untuk melawan.
Ketabahan untuk mengira demi kejujuran dan untuk menilai kemampuan seseorang adalah sesuatu yang sering diabaikan apabila merancang aktiviti-aktiviti gereja (tidak turut berperang kerana pada masa itu). Gereja yang ingin membangun dan mengendalikan pelbagai program, tetapi jika kita tidak bermula dari "rakyat", tetapi mengira berdasarkan anggaran.

0 Response to "Pentingnya Sensus Jemaat Ibadah Kaum Ibu"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel