Penjelasan Hukum Islam dan Prinsip-prinsipnya

Kata undang-undang Islam ialah kata majmuk terdiri daripada berkata undang-undang dan Islam dalam kamus undang-undang perkataan Indonesia bermakna peraturan atau adat yang secara rasmi dianggap mengikat, yang telah disahkan oleh kerajaan atau kerajaan undang-undang, peraturan-peraturan, mengawal masyarakat sosial penanda aras kehidupan (norma, peraturan) mengenai peristiwa (semula jadi, dan lain-lain), khususnya, keputusan mustafalan.com (penghakiman) yang akan dilantik oleh mahkamah (di mahkamah) . Seperti dinyatakan di atas Islam itu sendiri adalah agama yang Rahmatallil'alamin.


Concepts dapat disimpulkan bahawa konsep undang-undang Islam berasal norma nilai-nilai Islam terbentuk daripada hujah-hujah mustafalan agama Islam, yang merangkumi selamat tinggal Fiqh Islam.

Dalam sistem perundangan Islam terdapat lima peraturan yang digunakan sebagai pengukuran rujukan manusia adalah kedua-dua agama dan Islam, semua lima jenis peraturan adalah bahawa Jaiz, kenabian, INILAH mandatori, dilarang, juga dikenali sebagai taklifi undang-undang yang menerangkan arahan, larangan dan memilih untuk menjalankan atau meninggalkan aktiviti / pekerjaan. Tambahan pula taklifi undang-undang wadh'i unisex mengandungi sebab-sebab undang-undang, syarat dan sekatan ke atas hak kejadian dan hubungan undang-undang.

undang-undang Islam sebagai undang-undang yang dibincangkan dan fiqh pada penutup, yang merupakan penjelmaan undang-undang Islam itu sendiri, seperti yang dijelaskan undang-undang adalah mustafalan.com piawaian yang mengawal hubungan dan ibadah Islam, manakala fiqh cara memahami bahasa atau memahami, apabila bersambung dengan kajian ia boleh ditakrifkan sebagai sains kewajipan untuk menentukan dan menggambarkan standard undang-undang asas yang terkandung dalam al-Quran dan peruntukan am yang terkandung dalam Sunnah Nabi yang telah dirakamkan di dalam buku-buku hadith.

Dalam permainan prinsip undang-undang Islam sebagai satu titik permulaan bagi pelaksanaan peruntukan mukallaf Allah, sama ada dalam bentuk peraturan, larangan dan pilihan.
Antara prinsip-prinsip undang-undang Islam mengikut Juhaya S. Praja seperti berikut:

1. Prinsip Tauhid
Tauhid adalah prinsip am undang-undang Islam. Ini menyatakan prinsip bahawa semua manusia berada di dalam resolusi yang sama, resolusi itu menyatakan iman dalam ayat La'ilaha Illa Allah (Tiada Tuhan melainkan Allah). Prinsip ini berasal dari Al-Quran firman Allah. Ali Imran ayat 64. Berdasarkan prinsip perpaduan, pelaksanaan undang-undang Islam adalah ibadah. Dalam erti kata, perhambaan manusia dan kepada Allah atas sebagai penghargaan maniprestasi kepada-Nya. Oleh itu, ia tidak sepatutnya berlaku semua manusia mentuhankan atau lain-lain dan lain-lain makhluk. Pelaksanaan undang-undang Islam adalah ibadah manusia dan penyerahan kepada keseluruhan.
Berdasarkan prinsip perpaduan melahirkan prinsip undang-undang ibadat, yang menafikan prinsip kemudahan atau kesulitan. Prinsip undang-undang dirumuskan norma undang-undang https://www.mustafalan.com menyembah seperti berikut: Ashli ​​FII Al-Hajj al-wal tuqifu ittiba ": iaitu, pada dasarnya, tidak menyembah perlu dilaksanakan dan pelaksanaan telah mengikutinya seperti yang Allah perintahkan dan Rasul-Nya.

2. Prinsip menyuruh yang baik dan mencegah kemungkaran
undang-undang Islam digerakkan untuk mengubah ke arah matlamat manusia untuk baik dan benar yang diperlukan dan berkat-berkat Allah dan perkara-perkara mengelakkan yang dibenci oleh Tuhan.

3. Prinsip-prinsip keadilan
Keadilan dalam bahasa yang sinonim Salaf al-Mizan atau baki. Perkataan keadilan dalam Al-Quran kadang-kadang disamakan dengan al-qist. keadilan Perbincangan Umum memberi maksud dalam undang-undang atau dasar bagi raja. Walau bagaimanapun, keadilan dalam undang-undang Islam meliputi pelbagai aspek. Prinsip keadilan seperti yang difahami sebagai prinsip kesederhanaan, menurut Wahbah Az-Zuhaili bahawa perintah Allah tidak bertujuan untuk petrol, kerana Allah tidak mendapat manfaat daripada ketaatan, tidak.

0 Response to "Penjelasan Hukum Islam dan Prinsip-prinsipnya"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel